Publikováno: Pá 22.09.2023
Region: Jestřebí hory, Podkrkonoší
„Od zemědělce ke spotřebiteli“. Tímto heslem cílí místní akční skupiny v Královéhradeckém kraji na podporu místní ekonomiky, přibližují návštěvníkům region tradičními produkty a místním obyvatelům posilují vztah k regionu, kde žijí. Mnozí spravují ochrannou známku regionálních produktů, pořádají nebo se účastní veřejných akcí a exkurzí na jejich podporu.
Každý region v České republice má svůj vlastní neopakovatelný charakter. Výrobky a produkty pocházející z regionů v Královéhradeckém kraji v sobě nesou osobité přírodní bohatství, kulturu i tradice, a zároveň v nich je vložena duše zdejších řemeslníků a zemědělců. Čtyři místní akční skupiny jsou koordinátory značení ochrannou známkou - PODKRKONOŠÍ regionální produkt®, KRKONOŠE originální produkt® a ORLICKÉ HORY originální produkt®, čímž propůjčují své dobré jméno výrobkům. Ty na oplátku podporují svou jedinečností dobré jméno regionu. U každého produktu je garantován původ a výjimečnost ve vztahu k danému regionu, kvalita zpracování a šetrnost k životnímu prostředí. „Jsou to srdcaři, kteří často svůj koníček povýšili v řemeslo a věnují se mu opravdu s láskou. Lidé, kteří udržují léty prověřené tradice a postupy anebo vdechli život něčemu téměř zapomenutému.“ uvedla Lenka Moravcová, koordinátorka značky z MAS Pohoda venkova. Kdo by se rád podíval do řemeslných dílen, farem, výroben a na vlastní kůži zažil, jak vznikají poctivé místní výrobky, se může zúčastnit Dne otevřených dílen a farem PORTA APERTA, který pořádá Asociace regionálních značek ve spolupráci s lokálními koordinátory značky každý rok na podzim.
Místní akční skupiny seznamují veřejnost s lokální produkcí tím, že pořádají různorodé akce nebo se těch tradičních účastní. MAS Nad Orlicí právě nyní takovou tradici zahájila a vedle propagace producentů si od toho slibuje také jejich propojení. Tradiční, a pro MAS Podchlumí stěžejní akcí na podporu místní ekonomiky a produkce, je Festival regionálních produktů a Slavnosti holovouských malináčů. Celá akce se nese v duchu regionálních produktů, a to nejen z území Podkrkonoší, ale i z Krkonoš a Českého ráje. „Naším cílem je podpořit lokální ekonomiku tím, že přiblížíme obyvatelům i turistům místní produkty od pracovitých a tvořivých lidí“ zhodnotila Zdeňka Novotná z MAS Podchlumí. To je ostatně cílem kampaně Regiony sobě, která propojuje výrobce z celé republiky se zákazníky.
Nedílnou součástí prezentace lokálních produktů jsou exkurze na farmy. Jednu takovou uspořádala MAS Stolové hory na konci dubna letošního roku. Třicítka zájemců z řad školních kuchařek, majitelů restaurací i kaváren navštívila tři farmy. „Mnozí prvně slyšeli, že velké ZD Ostaš prodává žluté i červené brambory a mák ze dvora. Jan Jirman představil, jak hospodaří s více než 200 včelstvy na Včelí farmě Dřevíč a exkurzi uzavírala prohlídka stáje na farmě manželů Hubkových, která je spojena s MiniMlékárnou Nízká Srbská.“ uvedla Mirka Soldánová z MAS Stolové hory.
Místní akční skupiny se účastní i akcí s celokrajským přesahem. Již tradičně jsou součástí Královéhradeckých Dožínek, Festivalu Královéhradeckého kraje, Dnů pro rodinu, konference Dobrá praxe v obcích, Týdne vzdělávání dospělých a podobně. „Tyto akce jsou příležitostí představit naši činnost a seznámit se s lidmi v našem kraji. Lokální angažovanost nám umožňuje navazovat nové, nejen profesní kontakty a zapojovat se do dění v kraji. Tématiku aktivit přizpůsobujeme návštěvníkům akcí.“ popsala Eva Kalenská z MAS Hradecký venkov. Kateřina Holmová z MAS Sdružení SPLAV spatřuje smysl takových akcí nejen v přiblížení regionu návštěvníkům, ale zejména v podpoře vzdělanosti a vztahu mladých obyvatel k obcím a regionu, kde žijí.
Kateřina Burianová
MAS Podchlumí, z.s., mas@podchlumi.cz
Vybrali jsme pro Vás