Publikováno: St 01.06.2022
Region: Jestřebí hory, Podkrkonoší
Oblíbenost cyklistické dopravy v Královéhradeckém kraji roste. Mnohde vznikají nové cyklostezky, traily nebo pumptracky. Na budování nezbytné cyklistické infrastruktury se podílejí také místní akční skupiny (MAS). Díky společnostem zaměřeným na rozvoj venkova se už podařilo vybudovat desítky kilometrů komunikací, které region zatraktivnily a hlavně přispěly k větší bezpečnosti cyklistů, inline bruslařů i chodců.
Na území Místní akční skupiny Hradecký venkov byly v rámci strategie MAS za téměř osm a půl milionu korun realizovány stezky pro pěší a cyklisty v Sadové a Sověticích. Dotaci na oba projekty ve výši pětadevadesáti procent se tu podařilo zajistit skrze Integrovaný regionální operační program (IROP). „To ale není vše, zaměřujeme se také například na bezpečné propojování obcí,“ prozrazuje projektová manažerka MAS Hradecký venkov Eva Kalenská.
MAS Podchlumí pomohla zajistit finanční prostředky na vybudování lávky, která nejenže spojuje Hořice s městskou částí Libonice, ale také symbolicky propojuje území Mikroregionu Podchlumí a Podzvičinska protkaná množstvím cyklotras. Architektonicky zajímavá dřevěná konstrukce za skoro devět milionů korun překlenula rušnou silnici Hradec Králové – Jičín. Výstavbu lávky, která má přízvisko Brána do Krkonoš, podpořila pětimilionová evropská dotace.
O cyklisty je lépe postaráno i na Náchodsku. Díky penězům z IROP propojila krásná cyklostezka městskou část Hronov - Žabokrky s Velkými Petrovicemi. „Komunikace vede podél frekventované silnice na Polici nad Metují. Z fondů Evropské unie se nám na ni podařilo získat více než sedm milionů korun,“ pochvaluje si David Hauschke, projektový manažer MAS Stolové hory. Na Náchodsku se buduje také cyklostezka kolem přehrady Rozkoš, se studií nebo projektovou dokumentací zde výrazně pomohla MAS Mezi Úpou a Metují.
V Krkonoších se i díky dotačním penězům podařilo vybudovat oblíbené pumptracky, najdeme je ve vrchlabském areálu Vejsplachy nebo Rudníku. Na Benecku se zase připravuje spuštění trailu vedle lanovky na Kejnosu. V Podkrkonoší vznikla síť dobíjecích stanic pro elektrokola nebo cyklomapa s výstižným názvem „Dobijte se v Jestřebích horách“. Pracuje se zde i na nové cyklostezce spojující Úpici s Havlovicemi. „Aktuálně probíhá druhá etapa budování této komunikace. Asfaltová stezka vedoucí podél Úpy podpoří rozvoj cyklodopravy v regionu a zvýší bezpečnost cyklistů i chodců,“ vysvětluje Hana Bryknarová z MAS Království – Jestřebí hory. Oba úseky budou stát bezmála šest a půl milionu korun, dotace čerpaná prostřednictvím MAS z IROP pokryje 95 procent nákladů.
Problematiku nebere na lehkou váhu ani Královéhradecký kraj, který nově zřizuje posty cyklokoordinátorů. Budování cyklistické infrastruktury bude možné v regionu financovat z prostředků IROP i v novém programovém období 2021 – 2027. Kritéria pro poskytnutí dotace ale budou přísnější, v daném místě bude například více zohledněna intenzita silniční dopravy. Regionální dotace přes místní akční skupiny slibují mírnější hodnotící kritéria. Celkové finanční prostředky MASek představují sedm procent z celkového objemu finanční podpory z Integrovaného regionálního operačního programu. Individuální výzvy z IROP se otevřou od června 2022.
Petr Záliš, MAS KJH
Vybrali jsme pro Vás